• A+
  • A-
  • A
  • A
  • A

phone ico22 858 20 29 bip

  • 4
  • 2
  • 3

PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA W PIGUŁCE

  1. „ Kąpiel słowna ” (zalewanie mową ) - głośne opisywanie czynności codziennych podczas ich wykonywania – mówimy o tym, co dziecko obserwuje, robi, przeżywa i w czym bierze udział, nie używamy zdrobnień, dbamy o odpowiednią intonację i modulacje głosu, wypowiadamy zdania proste i zrozumiałe dla dziecka
  2. Wspólne czytanie książek, wskazywanie palcem konkretnych przedmiotów, sytuacji, opisywanie ilustracji na obrazkach
  3. Inicjowanie dialogu, ćwiczenia prowadzenia rozmowy i jej podtrzymywania. Przyjmowanie różnych ról w dialogach, wykorzystanie naturalnych sytuacji i zdarzeń z życia dziecka do nawiązywania interakcji i tworzenia wypowiedzi
  4. Śpiewanie, słuchanie piosenek i wierszyków dla dzieci – rymowanki, zabawy paluszkowe, zabawy z pokazywaniem części ciała, zabawy pacynkami
  5. Obserwowanie i podążanie za dzieckiem, bycie dobrym słuchaczem, powtarzanie po dziecku tej samej treści w poprawionej formie
  6. Zachęcanie dziecka do naśladowania odgłosów otoczenia, „mowy” zwierząt, pojazdów
  7. Ćwiczenia narządów mowy w formie zabawy :

Ćwiczenia języka :

  • pokazywanie języka jak porusza się wąż? (długi, cienki, ruchliwy język, wysuwający się na wszystkie strony)
  • pokazywanie jak: kot pije mleko, miś oblizuje się po zjedzeniu miodu
  • wypychanie policzków czubkiem języka, raz z jednej, raz z drugiej strony
  • dotykanie czubkiem języka nosa i brody, język dotyka wargi górnej, dolnej, kącików ust
  • jedziemy jak „konik”- czubek języka uderza o podniebienie i  z kląśnięciem opada na dół
  • huśtawka - przy otwartej buzi podnosić i opuszczać czubek języka, nie może on wysuwać się przed zęby
  • glonojad - przyssać czubek języka do podniebienia tuż za zębami – przy otwartej buzi
  • przykleić do wałka dziąsłowego kawałeczek opłatka lub chrupka, odklejać czubkiem języka przy otwartej buzi
  • oblizywanie łyżeczki z resztką kremu, miodu marmolady
  • zlizywanie z talerzyka oranżadki w proszku, miodu
  • cmokanie
  • robienie z buzi wielkiego balona, a następnie wypuszczanie z niego powietrza           

Ćwiczenia połykania :

  • połykanie śliny przy zamkniętych zębach; szerokim uśmiechu, język trzymamy przez cały czas za górnymi zębami
  • picie i połykanie płynów – dziecko pije wodę lub inny napój po jednym łyku, kolejno zachowując czynności: nabiera łyk napoju, unosi język, zamyka zęby, połyka płyn 

Ćwiczenia oddechowe :

  • puszczanie baniek mydlanych
  • dmuchanie na wiatraczek, watę, piórko
  • wąchanie kwiatków
  • zabawy z rurką lub słomką i wodą - dmuchamy w słomkę, wywołując w wodzie
  • naśladowanie śmiechu różnych osób: - śmiech pani: ha –ha –ha... - śmiech pana: ho –ho –ho... - śmiech dziecka: hi –hi –hi... - śmiech staruszka: he –he    

   8.  Pozwalanie dziecku na osłuchanie się z poprawnym brzmieniem głosek  przez wykorzystanie w tym celu: książeczek, obrazków,      opowiadań, gier     

   9. Animowanie kontaktów rówieśniczych.

   10.  Nauka mówienia o swoich uczuciach, określanie stanów emocjonalnych dziecka
   i dorosłego   (np. radość, smutek, strach, złość, zdziwienie).  Wyrażanie uczuć mimiką twarzy.

 

Agnieszka Stefaniak - logopeda, oligofrenopedagog

       

GDZIE JESTEŚMY?

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem