PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA W PIGUŁCE
- „ Kąpiel słowna ” (zalewanie mową ) - głośne opisywanie czynności codziennych podczas ich wykonywania – mówimy o tym, co dziecko obserwuje, robi, przeżywa i w czym bierze udział, nie używamy zdrobnień, dbamy o odpowiednią intonację i modulacje głosu, wypowiadamy zdania proste i zrozumiałe dla dziecka
- Wspólne czytanie książek, wskazywanie palcem konkretnych przedmiotów, sytuacji, opisywanie ilustracji na obrazkach
- Inicjowanie dialogu, ćwiczenia prowadzenia rozmowy i jej podtrzymywania. Przyjmowanie różnych ról w dialogach, wykorzystanie naturalnych sytuacji i zdarzeń z życia dziecka do nawiązywania interakcji i tworzenia wypowiedzi
- Śpiewanie, słuchanie piosenek i wierszyków dla dzieci – rymowanki, zabawy paluszkowe, zabawy z pokazywaniem części ciała, zabawy pacynkami
- Obserwowanie i podążanie za dzieckiem, bycie dobrym słuchaczem, powtarzanie po dziecku tej samej treści w poprawionej formie
- Zachęcanie dziecka do naśladowania odgłosów otoczenia, „mowy” zwierząt, pojazdów
- Ćwiczenia narządów mowy w formie zabawy :
Ćwiczenia języka :
- pokazywanie języka jak porusza się wąż? (długi, cienki, ruchliwy język, wysuwający się na wszystkie strony)
- pokazywanie jak: kot pije mleko, miś oblizuje się po zjedzeniu miodu
- wypychanie policzków czubkiem języka, raz z jednej, raz z drugiej strony
- dotykanie czubkiem języka nosa i brody, język dotyka wargi górnej, dolnej, kącików ust
- jedziemy jak „konik”- czubek języka uderza o podniebienie i z kląśnięciem opada na dół
- huśtawka - przy otwartej buzi podnosić i opuszczać czubek języka, nie może on wysuwać się przed zęby
- glonojad - przyssać czubek języka do podniebienia tuż za zębami – przy otwartej buzi
- przykleić do wałka dziąsłowego kawałeczek opłatka lub chrupka, odklejać czubkiem języka przy otwartej buzi
- oblizywanie łyżeczki z resztką kremu, miodu marmolady
- zlizywanie z talerzyka oranżadki w proszku, miodu
- cmokanie
- robienie z buzi wielkiego balona, a następnie wypuszczanie z niego powietrza
Ćwiczenia połykania :
- połykanie śliny przy zamkniętych zębach; szerokim uśmiechu, język trzymamy przez cały czas za górnymi zębami
- picie i połykanie płynów – dziecko pije wodę lub inny napój po jednym łyku, kolejno zachowując czynności: nabiera łyk napoju, unosi język, zamyka zęby, połyka płyn
Ćwiczenia oddechowe :
- puszczanie baniek mydlanych
- dmuchanie na wiatraczek, watę, piórko
- wąchanie kwiatków
- zabawy z rurką lub słomką i wodą - dmuchamy w słomkę, wywołując w wodzie
- naśladowanie śmiechu różnych osób: - śmiech pani: ha –ha –ha... - śmiech pana: ho –ho –ho... - śmiech dziecka: hi –hi –hi... - śmiech staruszka: he –he
8. Pozwalanie dziecku na osłuchanie się z poprawnym brzmieniem głosek przez wykorzystanie w tym celu: książeczek, obrazków, opowiadań, gier
9. Animowanie kontaktów rówieśniczych.
10. Nauka mówienia o swoich uczuciach, określanie stanów emocjonalnych dziecka
i dorosłego (np. radość, smutek, strach, złość, zdziwienie). Wyrażanie uczuć mimiką twarzy.
Agnieszka Stefaniak - logopeda, oligofrenopedagog